Elbillading i borettslaget
I garasjen i Hovseterveien 70 ble det i 2019 montert et moderne lastbalansert ladeanlegg for elbiler.
Det ble vedtatt 5. februar 2019 å inngå avtale med Mer (tidligere Grønn kontakt) for installasjon av et slikt anlegg. Denne arbeidet inkluderer infrastruktur til alle 157 plassene og ladeboks til de som ønsket det. Elbilanlegget var klar for bruk 18. september 2019. Dette arbeidet kostet totalt 768.733,75,-
Som del av tilbudet fra Mer, fikk andeler med parkeringsplass i Hovseterveien 70 mulighet til å bestille ladeboks til 19.995,- inkludert montering. Det var 20 boenheter som takket ja til tilbudet i første omgang. Boenheter som ønsker ladeboks på sin plass må nå betale ca 23.900,- for å få montert opp ladeboks. Hver parkeringsplass er forberedt til dette.

Det ble også søkt om støtte fra Oslo Kommune for arbeidet med ladeinfrastrukturen via ordningen Oslo kommune har for slik støtte. Borettslaget fikk 153.747,- utbetalt i støtte fra Oslo Kommune.
Hva koster det å lade?
Strømmen til elbilladingen går over et abonnement betalt av borettslaget. Denne utgiften må dekkes av de som bruker strøm til elbilladingen.
Det er borettslagets styre som setter prisen på lading. Prisen settes basert på prinsippet om at borettslaget ikke skal tjene eller tape penger på elbilladingen. Prisen vil derfor settes basert på gjennomsnittlig strømpris med avgifter.
Ladeprisen er kr 1.50,- pr kWh for lading i garasjen.
I tillegg må hver boenehet inngå avtale med Wattif og betale abonnementskostnaden i tilegg til strømprisen i anlegget.
På Wattif, Min Side får den enkelte bruker oversikt over sitt forbruk og totale ladestatistikk.
Wattif er ansvarlig for support til sluttbrukere og er ansvarlig for fakturering
Om ladeboksen
Ladeboksen som Mer har montert i Hovseterveien 70 er Schneider EVLink EVB1A22P2RI som i utgangspunktet er en lader som gir opptil 22KW lader. I borettslaget er den satt opp i en konfigurasjon som gir opptil 7.2KW lading.
Dette er i utgangspunktet begrenset i strømnettet som finnes på Hovseter. Dette er et såkalt 230 Volts TN nett som begrenser ladeboksen til dette.
Boksen har uttakt for Type 2 kabel som kobles inn i den. (følger typisk med elbilen) . Se video hvordan man starter lading her. (i borettslaget bruker man brikke og ikke kort, i tillegg har vi ikke elsykkelading som boksen på videoen har)

Hvordan bestiller man?
Ladeboks og montering bestilles direkte via leverandøren. For å bestille ladeboks sjekk oppdatert info her på Vibbo
Spørsmål og svar
Spørsmål: Kan man ta med seg ladeboks når man flytter og f.eks benytte i enebolig?
Svar: Ja, det er i utgangspunktet mulig, men anbefales ikke. Ladeboksen kan monteres i en enebolig.
Det vanlige er vel at den selges med parkeringsplassen og at den har en ekstra verdi.
Arbeidene må utføres av en elektriker, og endringer i anlegget må dokumenteres.
Spørsmål: Hva er et lastbalansert anlegg?
Svar: Du kan lese en god forklaring hos Mer.
Spørsmål: Hva vil maksimal ladekapasitet for en bil være?
Svar: Maksimal ladekapasitet vil være 7360Watt (7.3Kw) . Dette forutsatt at ikke for mange biler lader samtidig. (ved lading av mer enn 7 biler samtidig vil effekten gå ned).
Spørsmål: Hvor kraftig vil anlegget som installers være totalt.
Svar: Anlegget dimmensjoneres for 750A totalt, hvor hver etasje får en strømskinne dimensjonert for 250A. For øyeblikket monteres det en hovesikring på 400A som settes til maks 125A bruk. 125A 230 Volts 3 fasenalegg IT nett gir en maks kapasitet på 49,7 KW. Dette kan teoretisk utvides til 298KW senere (750A)